Friday, March 4, 2011

hidup tak seindah novel,

dia lelaki yang baik hati, rupa paras menarik, gentleman, bertanggungjawab pada keluarga dia, berpelajaran tinggi, pekerjaan pun menjamin, dan paling penting, kuat pegangan agama. dia tak pernah berkira. kawan atau lawan, semua dia tolong kalau betul2 diperlukan. dia sangat menghormati kaum wanita. tak pernah sekalipun dalam hidup dia cuba  ambil kesempatan ke atas wanita. redup pandangan mata dia tu, memang boleh mencairkan hati semua perempuan. kesimpulannya, dia serba sempurna!


sopan sungguh pemakaian dia, bertudung litup tapi masih terlihat kecantikan semulajadinya. lemah lembut, pandai hormat orang tua. dengar kata, masakannya pun sedap. belajar sampai peringkat master, kerja sebagai arkitek. tapi dia langsung tak meninggi diri. daripada pemakaianya yang simple, masih terlihat 'elegan'nya. sungguh menarik hati. senyuman ikhlas tak pernah lekang dari bibir. sifat keibuan dia pun jelas kelihatan walaupun belum berkahwin. tapi dalam kelembutannya, ada jugak tegasnya. dia sangat teguh dengan pendirian. memang dia bukan wanita yang mudah dipijak2. sungguh, dia lah wanita idaman setiap lelaki!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

jadi kawan kawan, biasa nampak petikan2 macam ni? hahah. siapa yang rajin layan novel, memang dah biasa la kan. dalam novel, semuanya indah kan? walaupun mungkin jalan cerita dia ada sikit sedih2, nangis2, susah payah, tapi pada akhirnya mesti 'happy ending'. dah nama pun novel, manusia yang reka. memang ikut suka hati dia lah nak buat ending macam mana kan? kalau ending sedih, nanti readers bengang pulak. hee. sebenarnya tak ada yang salah pun dengan 'happy ending' tu. cuma untuk aku, ada satu masalah. dulu aku selalu jugak la layan novel. memang ketagih gila seolah2 dah termasuk dalam dunia novel tu. dalam novel, lelaki dia semua hensem2, tinggi, tegap, gagah semua ada lah. haha. yang perempuan pulak, lemah lembut, cantik, sopan, senang cerita, semua yang diidamkan lelaki. tapi hakikat hidup, tak seindah dalam novel. mungkin kita boleh jumpa lelaki yang hensem, tapi tak menjamin kecantikan hati dia. mungkin kita boleh jumpa perempuan lawa, tak semestinya dia lawa, dia tu pandai masak. haha. susah.. sebab apa? sebab manusia ni susah sikit nak bersyukur. dah ada yang macam ni, nak yang macam tu pulak. kalau boleh, nak serba PERFECT macam dalam novel tu. bukan la nak kata tak boleh or tak ada orang2 macam tu, mungkin ada, tapi perlukan ketabahan yang tinggi la untuk dapatkan orang2 macam ni kan..paling penting, kita cubalah untuk bersyukur dengan apa yang ada depan mata kita sekarang.

aku bukanlah nak cakap novel ni mendatangkan keburukan ke apa. kadang2, ada jugak novel yang boleh bagi kita pengajaran. kita kena pandai la seimbangkan. jangan terlalu hanyut dalam dunia novel, sampaikan dekat dunia sebenar ni pun bila cakap nak terjiwang2 karat. ayat mengalahkan william shakespeare. pleasee la. haha.







haa~ ini novel2 TERHEBAT pernah aku baca. besttttttt!  :D
dapatkan segera di pasaran!

No comments:

Post a Comment