Sunday, February 19, 2012

Apple Crumble versi Anis

Apple Crumble makan dengan ice cream, walla!


Hari ni Chef Anis nak bercerita pasal resepi okay. Cepat pergi amik pen and kertas! Rugi ni kalau tak salin. Hahah. Okay sebenarnya minggu lepas masa aku balik Cheras tu, aku telah merajinkan diri untuk buat Apple Crumble. Mula cadangnya nak buat Oreo Cheesecake untuk birthday ibu (ceh cita-cita tinggi betul), tapi disebabkan beberapa kekangan, plan tu tak menjadi.. Isk isk. Last-last beli je kek Chocolate Mousse dekat kedai. Ok la tu kan, atleast ada kek :D

Ok sambung cerita. Sebenarnya dah lama dah resepi Apple Crumble ni jadi pekasam je dalam laptop aku ni. Memang hobi aku untuk search resepi2 best dekat internet banyak2, lepas tu simpan buat pekasam dalam laptop. Haha tapi bukan simpan selamanya, bila ada masa aku buat jugak la. Tu ada banyak lagi resepi tengah tunggu turn untuk di experiment. Wahahah. Nasib baik lah 98% daripada experiment yang pernah dibuat semuanya menjadi. *bangga

Apple Crumble aku kali ni aku campur sekali dengan buah strawberry, alang2 ada strawberry kat rumah. Jadi maknanya sepatutnya Apple & Strawberry Crumble la  kan. ^_^ Aku punya ni, nampak macam padat dan padu je kan, tapi sebenarnya dia sangat rapuh. Memang tekstur Apple Crumble kena rapuh pun. Nama pun crumble. Hee. Ok jom mulakan dengan resepi.





Ingredients:
4 apples-apple fuji saiz medium (aku campur apple hijau & merah)
Beberapa biji buah strawberry (ikut suka korang la nak bape banyak)
1 sudu makan gula
1 batang cinnamon
2 sudu teh butter

Crumble:
4 sudu teh butter
3 sudu makan brown sugar-boleh tambah
1 cawan tepung gandum

How to cook :
1) Kupas kulit epal and then potong bentuk wedges. Kalau nak potong dadu pun boleh. Strawberry tu potong dua je. Lepastu tabur gula dengan kayu manis atas epal and strawberry, masak sampai gula cair dan epal lembut. Aku cairkan sekali dengan butter sikit, biar lagi sedap sikit.


2) Bila dah lembut, transfer ke dalam baking dish. Kayu manis tu buang ye. Then dot kan dengan 2 sudu teh butter. Put aside.
3) Untuk crumble, gaulkan menggunakan tangan, 4 sudu teh butter, 3 sudu makan brown sugar, dan 1 cawan tepung gandum sampai berketul2 macam tepung roti (crumble). Butter boleh tambah sikit2 kalau tepung masih tak crumble.
4) Taburkan atas buah apple & strawberry tadi. Kemaskan.
5) Bakar dalam oven 180'c selama 30 minit.

dah siap bakar! tunggu sejuk sikit, baru potong. emm nyum nyum!
by the way, aku guna bekas bentuk bulat, selalunya orang guna bentuk segi empat tu kan. hihi saje cipta kelainan. =_=


Serve warm or cold with whipped cream atau ice cream. Nyummm!


Simple gila nak buat benda ni.. And sorry la gambar tak cantik. Guna fon adik aku sebab masa tu bateri henfonku habis~ Wahahah. Sebenarnya ada lagi beberapa gambar tapi adik aku lupa nak bluetooth. Ngeh... Pape pun, selamat mencuba ye! (kalau korang rajin) >_<




p/s :


Tengah cari mood nak buat benda ni lagi memandangkan ada permintaan dari Cik Nurul Ikhlas daripada last sem lagi.. Wahahah. xD

2 comments: